Protestantse Gemeente Langedijk-Noord

zondag 7 april 2024 om 10:00

Theaterdienst over Job
Voorganger(s): gemeenteleden

Om de kerkdienst te beluisteren, klik: kerkdienstgemist.nl/stations/2349-Protestantse-Gemeente-Langedijk-Noord

Theatervoorstelling over Job

Al vele jaren maakt een zang- en theatergroep rondom de Allemanskerk in Oudkarspel in wisselende samenstelling, inspirerende voorstellingen rondom bijbelse thema's of personages. Eenvoudig geënsceneerd en hedendaags vormgegeven. Ook dit jaar is er weer een enthousiaste groep vrijwilligers en muzikale professionals aan de slag gegaan. Vele jaren voerde Joke Tanja de regie, maar zij heeft nu het stokje overgegeven aan Marieke Rademaker. Karin Dijkstra tekent evenals voorgaande jaren voor de muzikale leiding.
De voorstelling dit jaar draait om de bijbelse figuur Job. Voor velen is Job het toonbeeld van een vroom man die geduldig het lijden draagt. Maar wie de tijd neemt om alle 42 hoofdstukken van het boek Job door te worstelen, krijgt een heel ander beeld. Maak daar maar eens een voorstelling van ...
Rob Basten heeft een poging gewaagd en een script geschreven waarin diverse morele dilemma's naar voren komen. Het nodigt de kijker uit om zelf een mening te  vormen, over Job, zijn vrouw, zijn vrienden, maar ook over de vraag naar de verhouding tussen God en het kwaad in de wereld. Maar uiteindelijk is natuurlijk de vraag: wat zou jij doen?
De première is op zondag 7 april om 10.00 uur in de Allemanskerk in Oudkarspel.
Toegang is gratis maar er wordt na de voorstelling aandacht gevraagd voor de JoJo Foundation, opgericht door ex-kankerpatiënt Jordy Onkenhout om meer comfortkamers te realiseren in ziekenhuizen voor kankerpatiënten tijdens hun zware behandelingen. Van harte aanbevolen.

Diaconale collecte

Zo 7 April Theater dienst over Job

Als jongetje leert Jordy Onkenhout (1995) dat hij niet moet piepen bij pijn of tegenslag. ‘Zijn we mannen of muizen?’ is een gevleugelde uitspraak in zijn familie. Die les in weerbaarheid helpt Jordy als hij op zijn achttiende de diagnose lymfeklierkanker krijgt. Zijn oncoloog kan hem niet beloven dat hij beter wordt. Drie keer vecht hij tegen deze ‘rotziekte’, zoals hij kanker noemt. Toch blijft hij positief en doorstaat hij 60 chemo's, 24 bestralingen en 1 stamceltransplantatie. Zijn droom om profvoetballer te worden valt in duigen, maar hij krijgt er een droom voor terug: beter worden. Dat lukt. Met zijn stichting JoJo helpt Jordy nu ernstig zieke mensen hun behandeling zo comfortabel mogelijk te doorstaan. Hij zamelde al tienduizenden euro’s in voor comfort rooms in het Spaarne Gasthuis in Hoofddorp. Zeven jaar na de laatste behandeling en na vallen en opstaan vertelt Jordy zijn verhaal. Hoe hij van een bijdehante gast met een grote mond veranderde in een volwassen vent die anderen wil helpen. Iemand die liever geeft dan ontvangt. Iemand die zich iedere dag weer realiseert dat hij geluk heeft gehad. Hij leeft. En hij weet: morgen is niet beloofd. Ellen den Hollander is auteur en eigenaar van uitgeverij Elena Publishing. Zij hielp Jordy bij het schrijven van zijn verhaal. Jordy is vandaag hier om zijn boek onder Uw aandacht te brengen.

Predikant: Ds. Willem Venema, klik hier

Scriba: Mw. Tineke Gootjes, e-mail scribaatallemanskerk@quicknet.nl

Postadres: Protestantse Gemeente Langedijk-Noord. KvK-nummer 83440178.
Postbus 120, 1723 ZJ Noord-Scharwoude, tel. Allemanskerk 0226-316203, e-mailadres: allemanskerk@hetnet.nl

Voor kaart klik hier: http://reliwiki.nl/index.php?title=Oudkarspel,_Dorpsstraat_878_-_Allemanskerk

Kerkelijk bureau (alleen op werkdagen): mevr. S. Dekker, tel. 0226-315201, e-mail kerk.allemans@gmail.com en mevr. A. Glas, tel 0226-320480, e-mail annette.glas@multiweb.nl

Ledenadministratie: mevr. M. Dijkstra, e-mailadres: allemanskerkmartine@gmail.com Voor het doorgeven van een wijziging: zie de Homepage.

Koster: mevr. M. Dijkstra
Telefoonnummer: 06-15232478 (als eerste bellen) 0226-317212
e-mailadres: allemanskerkmartine@gmail.com

IBAN rekeningnummer van de kerkrentmeesters: NL 32 RABO 0346 6274 27